Vergroot je zelfvertrouwen door dit te doen

Vergroot je zelfvertrouwen door dit te doen

vergroot je zelfvertrouwen Jan 05, 2022

Zelfvertrouwen, zo zit het


Zelfvertrouwen is een belangrijk gevoel. Hiermee valt of staat je doel behalen.
Zelfvertrouwen komt voor uit gedachten en die gedachten komen voort uit ervaringen of niet-ervaringen; dingen die je nog nooit hebt gedaan.

Goed nieuws; deze gedachte is maar een gedachte en dus geen waarheid.

Maar door dit te weten is het zelfvertrouwen niet ineens vergroot natuurlijk.
Maar hoe kun je dit wel aanpakken als je ook last hebt van deze gedachten die je tegenhouden in wat je écht wil.

 

Je gedachten en je bewust zijn van je Mindset


Gedachten zoals ‘ik kan het niet’ of ‘ik ben er niet goed in’ of ‘niet goed genoeg voor’…


Deze niet realistische gedachten mag je proberen om te buigen in positievere gedachten zoals ‘ik doe wat ik kan’, ‘ik doe mijn best’, ‘ik ga het doen op mijn manier’ etc.

 

En dit ombuigen is lastig als je dit vanuit het niets zomaar tegen jezelf gaat zeggen.
En wat hiervoor nodig is om je zelfvertrouwen te vergroten zijn afspraken.
Afspraken die je met jezelf maakt en die je met jezelf nakomt.

En maak dat dan niet meteen te groot waardoor je de afspraak niet na kan komen of nakomt en waardoor je nog steeds niet groeit in je zelfvertrouwen.
Maak het klein maar wel uitdagend.

Bv Ik ga elke dag 15 minuten bewegen/sporten
of Ik maak elke dag een planning en ga volgens deze planning werken.
of Ik ga elke dag dankbaar zijn voor 3 dingen
of Ik geef elke dag minimaal 1 compliment aan iemand

 

Niet door te denken maar door te doen

 

Zelfvertrouwen krijg je door te doen, niet door te denken, nog meer te lezen, nog eerst even een training of opleiding af te ronden.

Stap in de identiteit van de persoon die jij wil zijn.

Ga ervaren en daardoor gaat je zelfvertrouwen vanzelf groeien. Maar weet ook dat je gaat ontdekken wat niet werkt. De kunst is om niet op te geven en door te zetten.

Als je je aan je kernwaarden vasthoudt (als je niet weet wat jouw kernwaarden zijn lees dan even de blog “Wat is de High Performer methode en hoe kun je deze inzetten”) en hier echt voor staat, voor die kernwaarden, voor die identiteit, dan komt dat zelfvertrouwen vanuit je acties.

Je gaat ontdekken wat wel en niet werkt en daardoor kom je steeds dichter bij wat wel werkt en wat voor jou goed past.

Hierdoor stijgt je zelfvertrouwen.

Daar begint het bij.

Zonder dit vertrouwen in jezelf kom je waarschijnlijk nooit bij je doelen.

Dus als je die afspraken met jezelf maakt houd je er dan aan, no matter what, en als je deze afspraak nakomt en eigenlijk dus dat kleine doel behaald dan is het belangrijk om hier even bij stil te staan. Dat je je hier bewust van bent. En dat je dit kleine succesje viert.

Het vergt doorzettingsvermogen maar daarmee ga je er komen en ga jij je doelen behalen.

Door dit te doen vergroot je je zelfvertrouwen.
En er zijn natuurlijk nog veel meer manieren om je zelfvertrouwen te vergroten….

 

Dit kun je ook doen om je zelfvertrouwen te vergroten

 

Wat je nog meer zou kunnen doen is je eigen zelfbeeld verbeteren waardoor je meer zelfvertrouwen creëert.

Vaak kijk je op een bepaalde manier tegen jezelf aan door je met iemand anders te vergelijken. Hierdoor ontstaat een scheef zelfbeeld.

Omdat jij je spiegelt aan iemand anders en jij jezelf daarop veroordeeld terwijl dat helemaal geen realistisch beeld is.

Om even een voorbeeld te noemen van de social media plaatjes die je ziet en de successen die je om de oren vliegen.

Als jij je zonder verdere diepergaande kennis vergelijkt met anderen en jij jezelf daarop afrekent dan kan het bijna niet anders dan dat je zelfvertrouwen daalt. Maar wat is het verhaal erachter, en wat delen ze juist niet?

Er zijn altijd mensen die ergens beter in zijn dan jij maar er zijn ook altijd mensen die minder goed zullen zijn.
En daarom is het nooit goed om jezelf te vergelijken want het is én niet realistisch én niet eerlijk.

 

Het beste wat je kunt doen is jezelf vergelijken met jezelf. Dan heb je een realistisch beeld, mits je ook naar dit vergelijk eerlijk zal kijken.

Wees dankbaar voor de goede dingen die je hebt en áls je jezelf wel gek laat maken en naar beneden laat trekken zit er maar 1 ding op, of eigenlijk 2; ontvolgen of niet meer kijken. Jij hebt de keuze.

 

En als je jezelf dan vergelijkt met jezelf weet dan dat je je best doet om iets te doen, iets te bereiken. Als jij je aan je kernwaarden houdt en één van die die kernwaarden is bv commitment dan is het ook zaak om je aan deze kernwaarde te houden en je best ervoor te doen.

Meer dan je best kun je niet doen, leer van je fouten, verbeter waar nodig en pak door. Door reflectie leer je en kun je jezelf verbeteren. Ben je bewust van wat je doet of hebt gedaan en pas je strategie aan als dit nodig is of ga via een andere richting op je doel af.

 

Negatieve gedachten, negatieve mindset

 

En als je even blijft hangen in een negatieve gedachtenstorm en je gestresst voelt, doe je loopschoenen aan en ga wandelen of een stukje joggen/hardlopen. Dit zal je direct goed doen.

 

Probeer je gedachten te doorbreken; stop met zeggen dat iets lastig of moeilijk is.
En als je het zegt kun je er meteen voor in de plaats zeggen; wat moet ik ervoor doen om het makkelijker te maken, of leuker, of dat het wel mogelijk is.

 

Dit gaat het verschil maken. Elke dag werken aan deze kleine stapjes maakt uiteindelijk een grote verandering.

Routines helpen

En dan wil ik nog een laatste stap behandelen die je zelfvertrouwen kan vergroten en dat is routines creëren.
Ik had het er eerder ook al over; bv 15 minuten per dag bewegen of je aan een planning houden. Dit zijn bepaalde routines die terugkomen en deze routines worden uiteindelijknieuwe gewoontes en over die nieuwe gewoontes hoeft je niet echt meer na te denken en zorgen ervoor dat jij de dingen doet die je in had gepland bv en dat je daardoor sneller successen behaalt wat jou weer zelfvertrouwen geeft.

Dus een planning bijhouden kan ook heel goed werken.

Als jij merkt dat je nog wat wil verbeteren op het gebied van zelfvertrouwen dan kun je één of meerdere punten uit deze blog gaan implementeren.

 

Ik zal ze nog even opnoemen:

 

Het begint bij je gedachten, dat je daar bewust van bent.
En als je bij jezelf herkent dat je die negatieve gedachten hebt kun je deze gedachten ombuigen in een positievere gedachte.

Vind je dat nog lastig begin dan met afspraken maken met jezelf.
Pak je kernwaarden erbij, je missie, je verlangen en bekijk de acties die nodig zijn om hier naar toe te werken en houd daar je kernwaarden bij.

Werk volgens die kernwaarden aan de taken en voer de acties uit. Werk met kleine stapjes en sta stil bij alle successen die je behaalt.

Kom in actie. Hier leer je wat wel en niet werkt en kom je uiteindelijk uit bij wat werkt voor jou.

Als je je zelfvertrouwen wil vergroten kun je werken aan je zelfbeeld.

Vergelijk jezelf niet met anderen maar met jezelf
Reflecteer en pas aan
Ga bewegen
Doorbreek je eigen negatieve gedachten
Creëer routines en nieuwe gewoontes die helpen bij successen behalen

 

Hopelijk heb je iets gehad aan deze blog.

En als je graag wil werken aan je zelfvertrouwen dan kan ik je daarbij zeker helpen, met mijn High Performers Methode - Traject.

Stuur me een berichtje of boek een call via de link in de omschrijving onder deze blog.

 

Klik hier voor een vrijblijvende Matchcall

Klik hier voor de High Performers Methode Check

Klik hier voor het beluisteren van mijn podcast

 

 

Leuk als je me volgt: instagram.com/tamaravandooren/

Samenwerken? Voor jezelf of voor je team?

Klik hier

Op de hoogte blijven?

Drop je mailadres hieronder.

Je gegevens zijn veilig. Ik houd niet van SPAM dus zul je ook geen spammails ontvangen.