Ben jij een High Performer?

ben jij een high performer Feb 25, 2022

Highperformers staan ‘er om bekend’ dat ze uitdaging nodig hebben, dat ze bereid zijn zich extra in te zetten om dingen voor elkaar te krijgen.

Ze doen het zowel om anderen te helpen als om trots op zichzelf te zijn. Altijd streven naar het volgende grote ding is hoe ze betekenis vinden.

Ik herken me hier enorm in. Jij ook?


Noem jij jezelf een high-performer?


Heeft het zin om jezelf op deze manier te ‘labelen’?

Ik heb een hele poos gedacht dat ik ‘labels’ niet al te serieus moest nemen.

Maar nu ik een label als 'highperformer' wat luchtig en ‘van een afstandje’ bekijk, kan het me helpen dingen op te merken die ik nog niet eerder over mezelf heb gezien. Dus mij helpt het, wellicht heb jij hier ook iets aan.

Als je weet dat je een high performer bent, kan dit je helpen je sterke punten te bepalen en deze nuttig in te zetten.

Tegelijkertijd kan het je laten zien wat je over het hoofd hebt gezien en ervoor zorgen dat je meer aandacht schenkt aan die gebieden die je tot nu toe te weinig aandacht hebt gegeven.

Ben jij een high performer?

 ‘Behoefte aan prestatie’ is de belangrijkste drijfveer voor de acties van highperformers. Een high-performer wordt gemotiveerd door het vooruitzicht iets belangrijks te bereiken en een verschil te maken, zowel in zijn/haar eigen leven als in dat van anderen.

Volgens motivatie-psycholoog McClelland zijn dit de belangrijkste kenmerken van mensen die gedreven worden door prestatie:

*Een sterke behoefte om uitdagende doelen te stellen en te bereiken.
*Gecalculeerde risico's nemen om hun doel te bereiken.
*Genieten van regelmatige feedback over hun voortgang en prestaties.
*Algemene voorkeur hebben om alleen te werken.

Ik herken me in alle 4 de situaties.

Als ik even mijn triathlonuitdaging als voorbeeld noem.

*De sterke behoefte om een uitdagend doel te stellen: yep, de halve triathlon gaan doen zonder ervaring in zwemmen en fietsen J.
*De ‘risico’s’ die het met zich meebracht waren de tijd die ik er in moest stoppen in combinatie met mijn jonge gezin, werk, familie/vrienden en bedrijven. Hoe ging ik dit allemaal managen?
*Het genieten van feedback herken ik in mijn coach die me feedback gaf over mijn voortgang. Ik vond het heel fijn dat iemand me begeleidde in dit proces, al was het van een afstandje.
*En het alleen naar dit doel toe werken vond ik heerlijk. Ik plande dingen in hoe ik het het prettigste vond werken, ik doorleefde de ervaringen zelf en heb mezelf heel goed leren kennen in dit hele proces.
Ik vond dit alleen doen heel fijn terwijl we toch met een groep, ieder voor zich, dit doel samen hadden gesteld.

En dit was een persoonlijk doel. Op zakelijk gebied werkt dit zo ook.

En voor jou als succesvolle ondernemer waarschijnlijk ook. Ik weet zeker dat je je herkent in veel eigenschappen van een high-performer op zakelijk vlak.

Maar leef je dit ook op persoonlijk vlak? Of kun je hier nog wat succes in boeken en groeien?

Enneagram

In het Enneagram is de High-Performer de Type 3-persoonlijkheid (yep, that’s me, in combinatie met een 7). Volgens het Enneagram willen High-Performers zich waardevol en de moeite waard voelen. Daarentegen is het hun grootste angst om waardeloos te zijn.

 


Enneagram types Tamara

Het enneagram is een persoonlijkheidssysteem dat tot doel heeft te onthullen hoe emoties ons leven sturen en hoe we omgaan met anderen in een poging om te krijgen wat we willen en nodig hebben.
Het enneagram definieert negen persoonlijkheidstypen, elk met zijn eigen set van sterke en verbeterpunten en kansen voor persoonlijke groei. Je enneagramtype onthult wat jou op een heel diep niveau motiveert en verlicht het pad dat je moet nemen om een hoger niveau van zelfverwezenlijking/zelfrealisatie te bereiken ~ Wie je bent, wat je wilt, waar je heen wilt. Als je ook een test wil doen kan dat via deze link; https://www.truity.com/test/enneagram-personality-test

-----

Als High-Performers alles geven, bereiken ze geweldige dingen en brengen ze, letterlijk gemeenschappen en zelfs hele samenlevingen vooruit.

Een paar voorbeelden van beroemde mensen die als High-Performers worden beschouwd, zijn Andy Warhol, Oprah Winfrey en Arnold Schwarzenegger. Het is moeilijk te ontkennen dat die mensen een verschil hebben gemaakt in de wereld.

 

De volgende punten zijn mijn sterke en aandachtspunten die ‘horen’ bij een high performer:


#1: Je hebt soms de neiging om je waarde te koppelen aan de resultaten van je werk.

Als ik een drang voel om iets te bereiken dan baal ik als ik dit niet behaal.

Ik ga dan na waardoor het komt dat ik me zo voel. En sta ook echt stil bij wát ik voel.

 

Ik merk bijvoorbeeld een patroon in mijn business.
Als ik super productief ben, gewaardeerd wordt of een moeilijk probleem oplos, voel ik me goed over mezelf. Maar een kleine fout of iets niet op tijd klaar hebben kan me mentaal naar beneden trekken.

 

Het is typisch voor high-performers om hun zelfrespect te koppelen aan de resultaten van hun inspanningen.

 

Is dit ook herkenbaar voor jou?

#2: Je gebruikt zelden zinnen als "Ik kan het niet" of "Het is te moeilijk."

Als ik gedreven word door een behoefte om te presteren, is toegeven dat iets te moeilijk voor me is, bijna onmogelijk.

 

Waarom? Omdat het in tegenspraak is met mijn identiteit, de persoon die ik wil zijn. Die doorzetter.

 

High performers worden gemotiveerd door obstakels, niet ontmoedigd.

 

Als ik zeg "ik kan het niet" voel het alsof ik die keuzevrijheid weggeef en me laat leiden door externe omstandigheden. Juist mezelf laten leiden door wat ík wil en waar ik voor sta vind ik belangrijk.

 

Vind jij het moeilijk om te zeggen: "Ik kan het niet", zelfs als iets super uitdagend lijkt? Als dat zo is, kan dit een teken zijn van een high-performer.

#3: Je hebt altijd een visie op wat daarna komt.

Sommige mensen leven hun leven van dag tot dag, zonder veel na te denken over de grotere visie van hun leven. Dat doe ik niet.

 

Als High Performer weet ik dat ik een plan nodig heb om gave dingen te bereiken.

 

Dus ik visualiseer hoe iets eruit ziet of wat ik wil/verwacht dat er gaat gebeuren.

 

Dit gebeurde ook met de triathlon. Naarmate mijn trainingen vorderde wilde ik mezelf, binnen dat doel van die triathlon finishen, verder uitdagen.

 

Ik zag mezelf bij de top 10 finishen binnen mijn leeftijdscategorie.

Ik visualiseerde en handelde ernaar.

 

Ik sprak het uit naar mijn omgeving. Dit is krachtig voor mij omdat ik het vertrouwen in mezelf heb dat ik er het beste uit ga halen. Ook al zou ik dit niet waarmaken.

 

Dit is een beetje in strijd met punt 1 (waarde koppelen aan prestatie) maar als ik weet dat ik er alles aan heb gedaan dan ben ik er oké mee als iets niet lukt. Dan is het ‘Meer zat er niet in’.

 

Als ik weet dat ik er niet alles aan/voor heb gedaan dan komt punt 1 om de hoek kijken.

 

Iets uitspreken naar anderen helpt mij enorm. Voor de commitment, support en voor het vertrouwen in mezelf. Heel veel mensen doen en durven dit niet want: ‘wat als ik het niet red?’

 

En híer laat je in mijn ogen een heel groot stuk zelfvertrouwen liggen.

 

Dus spreek je uit, vertrouw jezelf op je eigen wil en kunnen. Hoe graag wil je en wat ben je bereid om te doen om het mogelijk te maken? Als hier die drive al niet voelbaar is, is de wil niet groot genoeg.

Stel dan hogere of andere doelen.

 

#4: Je dóet dingen in plaats van erover te praten.

Mensen om me heen spreken het wel eens uit: "Hoe vind je de energie om dat allemaal te doen?"

En ja, ik voel ook die weerstand om moeilijke dingen te doen, net als iedereen.

Maar ik realiseer me ook dat als ik het niet doe ik nog veel meer ongemak zou ervaren.

Hierdoor kan ik me goed aan mijn eigen afspraken houden wanneer de meeste mensen het op zouden geven.

 

Ook kunnen anderen mensen zich soms ongemakkelijk voelen in mijn aanwezigheid, omdat ik qua wilskracht veel mensen vóór blijf.

 

Dat merk ik aan opmerkingen zoals; Ik zou ook wel willen dat ik Tamara’s genen had, dan was ik er ook goed in.

Of ‘Tamara werkt voor zichzelf, die kan makkelijk tijd vrij maken om het er allemaal bij te doen’

 

#5: Je vergeet vaak te rusten.

Klinkt dit jou ook bekend?

 

Het is acht uur 's avonds en ik ga eten. Ja, soms eet ik zo laat ;).

 

Dan pas valt het me op hoe moe ik eigenlijk ben...
En dan realiseer ik me eigenlijk pas dat dit de eerste keer is dat ik vandaag echt even aandacht voor mezelf heb en me eens niet naar de volgende activiteit haast.

 

Ik bent letterlijk de hele dag bezig geweest. Met vanalles en ben van de ene taak op de andere overgegaan, zonder even pauze te nemen.
Red flag – red flag!!

 

Ik heb ook de neiging om de hele tijd bezig te zijn met mijn plannen, zelfs in mijn ‘vrije tijd’.

 

Als ik een half uurtje over heb, probeer ik daar nog een podcast te luisteren, boek te lezen of toch nog even iets af te maken.

 

Elke minuut is kostbaar voor me als het gaat om het nastreven van mijn doelen.

 

Daarom is me-time inplannen voor mij enorm belangrijk. Echt even niks en hier ook tijd voor vrij maken is een belangrijk punt voor me. En dit gaat me de laatste tijd veel beter af, omdat ik die me-time inplan.

 

Veel high-performers vergeten het belang van rust. Rust maakt productiever, frisser, creatiever, meer uitgerust, scherper e.d.

 

Het goed inplannen van ook deze belangrijke onderwerpen is een valkuil voor high-performers.

 

De Progressieplanner helpt me hierbij. Ik moet echt dingen inplannen. Dit geeft me focus, houvast, structuur én ik weet als ik mijn taken die en genoeg rust pak dat ik op mijn best ben en mijn doelen ga behalen.

 

#6: Je houdt meer van leren dan dat je een hekel hebt aan fouten maken.

Niemand houdt van het idee van falen en ik ben geen uitzondering. Ik geniet van een taak uitvoeren, iets verbeteren of de dagelijkse to-do-lijst afvinken. Maar ook ervoor zorgen dat het klopt, dat het netjes is en werkt.

 

Ook al voel ik me soms een perfectionist, dat laat me er niet van weerhouden om vooruit te gaan. Ik voel ook wel eens faalangst, net als iedereen. Maar als fouten onvermijdelijk zijn, maak ik ze liever en leer ik ervan dan dat ik me door angst laat tegenhouden.

 

In mijn bedrijf, experimenteer en leer ik liever dan dat ik helemaal geen stap zet. Je begrijpt dat ‘fouten’ een niet te vermijden onderdeel zijn van groei.

 

En als je fouten kunt zien als leerstappen die je dichter bij je doel brengen dan moet je ze maken om daar te komen.

 

Zie een fout dus als iets moois om van te leren i.p.v. jezelf te veroordelen over wat je niet goed hebt gedaan.

 

Liever: wat kan ik ervoor doen om het een volgende keer wel mogelijk te maken.

Laat je niet beheersen door faalangst.

 

#7: Je vindt het gemakkelijk om je te concentreren op iets waar je om geeft.

Om doelen te bereiken, moet je er je aandacht aan schenken. Dit lijkt misschien logisch, maar de meeste mensen slagen er niet in om dit te implementeren.

Als je dingen wil behalen, horen daar ook afwegingen bij: 

Je kunt geen boek schrijven zonder wat Netflix-tijd op te geven. Je kunt geen gezonde kinderen opvoeden zonder tijd te maken om met ze te sporten en gezonde maaltijden te koken. 

Je kunt niet afvallen en hetzelfde blijven eten en bewegen als je al doet.

Je kunt geen 10km lopen als je niet bereid bent om hiernaar toe op te bouwen en er tijd voor in te plannen

 

Elk doel dat het nastreven waard is, vereist energie en focus.

 

Zelfs als er dingen voor opgegeven moeten worden, is het voor High Performers vanzelfsprekend om dit te doen zodat ze naar hun doel toe kunnen werken.

 

Als je echt iets graag wil dan volgt die focus en discipline gewoon. Je doet ervoor wat nodig is.

Je weet dat het een inspanning vereist en dit vindt je helemaal niet erg want je weet dat je er anders niet gaat komen.

 

Waar je als High Performer rekening mee moet houden:

Als je jezelf herkent in een High Performer, top!

Dit betekent dat je veel eigenschappen hebt gecreëerd om je leven te creëren zoals je wil.

Je bent gedreven, gepassioneerd en in staat om energie te stoppen in de dingen die er voor jou toe doen.

 

Neem even de tijd om te beseffen dat deze kwaliteiten niet als vanzelfsprekend zijn. Veel mensen doen er jaren over om de soort veerkracht en discipline te ontwikkelen die jij hebt.

 

Daarnaast geef je als High Performer misschien zoveel om je doelen dat je niet goed voor jezelf zorgt.

Je legt de lat steeds hoger en hebt ook de neiging om verantwoordelijkheid te nemen voor alles wat misgaat, zelfs als je je uiterste best hebt gedaan.

 

Wat je kunt proberen om die druk te verlichten, is om weerstand te bieden aan deze ‘vaste mindset’ en te trainen op je ‘groeimindset’.

 

Sta jezelf altijd toe te leren en verder te komen. Ook als het niet lukt.

 

En ik schrijf dit naar jou toe maar ook meteen naar mezelf want ook ik mag hier aan blijven werken. Ik kan er ook nog steeds van balen als er iets niet lukt waar ik voor ‘gestreden’ heb.

Maar door het toch te doen kwam ik al verder dan door er niet eens aan te beginnen.

 

En heel vaak is het ook zo dat als je het even niet haalt, of er iets gebeurd waardoor je het niet haalt, dat er daardoor toch iets mooiers op je pad komt.

 

Wanneer je je doel niet bereikt, hoeft je dit niet als iets slechts te zien.

 

Soms heeft het leven betere dingen in petto dan we ons konden voorstellen. Het bereiken van je doelen is slechts één mogelijk scenario.

 

Het omarmen van de rol van een waarnemer die eenvoudigweg accepteert wat zich ontwikkelt, kan net zo lonend zijn.

 

Benut je sterke punten als een High Performer, want je hebt er genoeg. 

 

Maar sta jezelf ook toe om te zien wat buiten dit plan bestaat.

Blijf jezelf toe staan om te leren en zorg goed voor jezelf.

 

Een high-performer wil zichzelf wel eens voorbij lopen. Je bewust zijn van wat je doet en welke acties je onderneemt maar ook hoe je tegen en over jezelf praat zijn super belangrijke leereigenschappen om mee te nemen als High-Performer.

 

Herken jij jezelf in een high-performer maar wil je meer uit het leven halen? Of zou je er graag een willen zijn? Ik help je!

In mijn High-end traject leer je alle eigenschappen als high-performer toepassen en ontwikkelen.

 

Niet voor iedereen maar misschien wel voor jou...

 

Wil jij jezelf stretchen?
Meer voldoening uit je leven halen?

Dan start het bij werken aan je gezondheid. Eerst die basis eens goed op orde brengen en de rest van de levensgebieden zal hierdoor mee groeien.

Wil je er meer over weten?


Boek een gesprek met me in zodat we vrijblijvend kunnen kletsen over wat mijn traject voor jou kan betekenen.

Lifechanging, niet voor iedereen.

Bij twijfel… boek een call via de knop onder dit blog.

 

Of lees hier meer over wat het jou op gaat leveren als je met mij samen gaat werken: https://www.motivatieservice.nl/coaching

 

Boek nu een Matchcall voor de één op één coaching

Klik hier om vrijblijvend te bellen

Op de hoogte blijven?

Drop je mailadres hieronder.

Je gegevens zijn veilig. Ik houd niet van SPAM dus zul je ook geen spammails ontvangen.